Binnen het leesonderwijs onderscheiden we de volgende vormen: technisch lezen, begrijpend lezen en leesbeleving.Bij technisch lezen gaat het om het hardop lezen van woorden of een tekst. Bij het onderdeel begrijpend lezen gaat het erom dat je begrijpt wat je leest, informatie weet te vinden en kunt verwerken. In groep 3 maken leerlingen kennis met het alfabet en de taal met behulp van materialen als een stempel set, woorddoosjes en computerprogramma’s (BOUW)
Leren lezen zal vervolgens van klassikale opdrachten steeds meer naar zelfstandige opdrachten gaan. Zo lezen leerlingen in een groepje met een tutor (een oudere leerling) of een ouder, maar ook zelfstandig. Het leesniveau van uw kind wordt twee keer per jaar getoetst en in groep 3 zelfs na iedere kern van de taal methode. Op die manier kunnen we de ontwikkeling in de gaten houden en de leerlingen voldoende blijven uitdagen.
We vinden het heel belangrijk dat leerlingen lezen ook leuk vinden. Met het onderdeel leesbeleving willen we het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor kinderliteratuur en poëzie. In iedere groep zijn boeken aanwezig die leerlingen kunnen lezen. Daarnaast bezoeken wede boekenbus die elke dinsdag op school komt. In de groepen 1 en 2 komen ouders regelmatig voorlezen in kleine groepjes. Iedere maand lezen de kinderen van de bovenbouw voor aan de jongere kinderen van de school. Kinderen maken op deze manier kennis met meerdere schrijvers en verhaal soorten. Ook werken we met een leeskring, als voorbereiding ophet houden van spreekbeurten in de hogere groepen en natuurlijk als onderdeel van leesbeleving.
Boekenbus
Iedere dinsdagochtend staat bij onze school de boekenbus van de bibliotheek. Kinderen kunnen hier terecht om boeken te lenen met informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen of boeken met spannende, gezellige en grappige verhalen. Op deze manier kunnen kinderen steeds de allernieuwste boeken lezen.