In groep 1 en 2 werken we in thema’s gekoppeld aan ontwikkelingsgericht onderwijs. Er wordt deel gebruik gemaakt van het bronnenboek Schatkist, een totaalmethode voor taal, rekenen en sociale kanjervaardigheden. We besteden veel aandacht aan de individuele ontwikkeling van ieder kind, het creëren van een veilige sfeer en de omgang met elkaar. De ontwikkeling van sociale vaardigheden is voor ons heel belangrijk. We leren kinderen samen te spelen,te delen en contact met elkaar te maken.
Leren aan de hand van thema’s
Kinderen leren tijdens het spelen. We werken en spelen aan de hand van thema’s. De thema ‘s sluiten aan bij de belevingswereld van het kind en zoveel mogelijk bij de actualiteit. We behandelen bijvoorbeeld de seizoenen, dierendag, Sinterklaas en Kerst, maar ook thema’s die de kinderen aandragen. Door veel met onze leerlingen te praten en door ze spelenderwijs allerlei dingen te laten ervaren, leren ze veel woorden en begrippen. Dit is een goede voorbereiding op de latere kennisgebieden: taal, lezen, rekenen en wereldoriëntatie.
Werklessen
In de werklessen geven we opdrachten die inspelen op de ontwikkelingsbehoefte van het kind en dagen we ze uit een stapje verder te gaan. We dragen zorg voor een beredeneerd aanbod. Vanuit het thema wordt er gewerkt aan de doelen met bijbehorende activiteiten. Tijdens de werklessen komen activiteiten naar voren zoals knippen, plakken, scheuren, boetseren en tekenen. De opdrachten zijn altijd gericht op de ontwikkeling van een bepaald gebied: motoriek, oog-handcoördinatie, zintuiglijke ontwikkeling of taal- en rekenontwikkeling.
Op enkele middagen zullen groep 1 t/m 4 nauw samenwerken op het onderbouwplein. In het begin kunnen de kinderen voornamelijk zelf hun activiteiten kiezen, later zullen wij dit voor de oudere kinderen samen meer gaan inrichten. Op deze manier willen wij tegemoet komen aan de behoefte van kinderen om spelend te ontdekken en te leren.
Expressie en beweging
In het programma is ook ruimte voor expressie en beweging. Kleuters hebben een rijke fantasie en zijn heel creatief.We spelen daarop in door bijvoorbeeld muziek te maken, te dansen en toneelstukjes op te voeren. Er is ook tijd voorbeweging. Naast het zelf spelen op het plein of in de speelzaal, doen we ook aan gymnastiek en dans met de hele groep.
Engels
Wij spelen in op de taalgevoeligheid van kinderen door ze al vanaf 4- jarige leeftijd de Engelse taal aan te bieden. Dit gaat op een speelse manier in de vorm van bijvoorbeeld spelletjes, verhalen voorlezen en liedjes zingen. Jonge kinderen pikken grammaticale structuren vanzelf op en hebben nog geen moeite met het uitspreken van bepaalde klanken. Daarnaast zijn ze nog niet bang om fouten te maken bij het spreken. Bovendien krijgen ze niet alleen een grote vertrouwdheid met de vreemde taal, maar ook een beter begrip voor talen in het algemeen. En kinderen die op jonge leeftijd al twee talen spreken, zullen op latere leeftijd makkelijker meer talen kunnen leren.Uit onderzoek blijkt dat een kind dat op de basisschoolal vroeg een vreemde taal heeft geleerd, een voorsprong heeft op kinderen die niet vroegtijdig een vreemde taal geleerd hebben.