Het oversteken van de Hoofdweg bij onze school wordt begeleid door ouders. Deze ouders zetten, als brigadier, de kinderen over. Dit gebeurt vanaf een kwartier voordat de school begint. Om alles veilig te laten verlopen dienen ouders en kinderen vanaf de oversteekplaats naar de school en terug te lopen. De auto’s dienen veilig geparkeerd te zijn, zodat voldoende zicht ontstaat voor de kinderen en de brigadiers. Veel ouders brengen en halen hun kinderen per auto naar en van school. Wij verzoeken u om bij het laten in- en uitstappen van deze kinderen goed te letten op de veiligheid van die kinderen én die van de andere kinderen.
De kinderen worden bij het hek opgehaald door de ouders/ verzorgers. Het is een goede gewoonte om even aan de desbetreffende leerkracht te melden wanneer uw kind door iemand anders wordt opgehaald. Op onze school hebben we leerkrachten die bedrijfshulpverlener (bhv’er) zijn. Deze mensen houden bij welke ongelukjes er gebeuren op school, verrichten Eerste Hulp Bij Ongelukken en zorgen voor brand- en calamiteitenoefeningen zodat kinderen weten wat ze moeten doen wanneer er een serieuze calamiteit ontstaat.
Schoolveiligheidsplan
Een schoolklimaat dat zich kenmerkt door veiligheid, acceptatie, respect en vertrouwen is een voorwaarde voor alle leerlingen en medewerkers om optimale leer- en werkprestaties te kunnen leveren. Goede relaties en duidelijke afspraken zijn daarbij van belang. In het Schoolveiligheidsplan is een gedragscode opgenomen, waarin is vastgelegd hoe we met elkaar omgaan. Voortvloeiend uit de gedragscode kunnen scholen hun eigen school – en huisregels opstellen. Het bewust naleven van deze regels zal leiden tot een veilig, werkbaar en prettig schoolklimaat voor iedereen. Het volledige schoolveiligheidsplan is op school aanwezig.
Sociale veiligheid
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Met deze bewezen succesvolle methode versterken kinderen hun sociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen.
Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groep als geheel. Hierdoor kunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
Via een erkend leerlingvolgsysteem onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden onze leerlingen.
De resultaten ervan bespreken wij in ons teamoverleg,waarna we eventueel een actieplan maken.
Eén keer per jaar doen we een onderzoek van de PO-raadnaar de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van groep 7 en 8. De uitkomst hiervanwordt gepubliceerd op www.scholenopdekaart.nl
De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pestenof vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur of intern begeleider (IB). De IB ondersteunt ook het onderwijzendteam bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij bespreken met ouders tijdens oudergesprekken. Iedere ouder wordt minimaal één keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek.
Via het netwerk ‘Gedrag’ van de Veluwse Onderwijsgroep, waar onze school deel van uitmaakt, wisselen wij kennis op het terrein van sociale veiligheid uit met andere scholen.De deelnemers aan dit netwerk volgen regelmatig scholing om hun vakkennis actueel te houden.