De eindtoets in groep 8 wordt afgenomen in april, nádat alle kinderen al zijn aangemeld/ geplaatst op de school van hun voorkeur. Mocht uit de eindtoets blijken dat een kind substantieel hoger scoort dan het schooladvies, dan zijn wij verplicht dit advies te heroverwegen. Eventueel kan de leerling toch hoger instromen. Scoort een leerling op de eindtoets lager dan het schooladvies, dan blijft het schooladvies staan. Vanaf 2016 kunnen scholen kiezen met welke verplichte eindtoets ze willen werken. We gebruiken de eindtoets van Cito. Hieronder ziet u een overzicht van de eindtoetsresultaten van de laatste drie jaar. In de beoordeling is rekening gehouden met specifieke schoolkenmerken (de leerlingpopulatie).
Schoolscore Cito-eindtoets
2018/19
2020/21
2021/22
KBS De Poort
543,2
540,9
538,6
Landelijk gemiddelde
535.7
534,5
534,8
2019-2020: i.v.m. het Coronavirus is er dit schooljaar geen eindtoets afgenomen
De ambitie van de school is om jaarlijks op of boven het landelijke gemiddelde te scoren. Om deze ambities waar te maken hebben we een plan gemaakt en interventies ingezet. Deze worden hieronder beschreven:
· Voor leerlingen die zich minder snel of juist sneller ontwikkelen dan gemiddeld, maken we gebruik van passend toetsen. De uitslag van een toets is het meest nauwkeurig wanneer de toets aansluit bij het niveau van de leerling. Dit houdt in dat leerlingen in de zone van naaste ontwikkeling getoetst worden in plaats van de toetsafname behorend bij de jaargroep. Door op deze wijze te toetsen op maat, meet je op de meest betrouwbare manier de resultaten van deze leerlingen én is het mogelijk om de resultaten te vergelijken met die van klasgenoten.
· Indien leerlingen passend getoetst zijn, betekent dat ook dat het aanbod ook passend gemaakt wordt bij de leerlingen. Welke doelen beheerst een leerling al en welke nog niet. Hierbij worden hoge, haalbare doelen gesteld.
Uitstroom In het overzicht hieronder ziet u naar welke vorm van onderwijs onze leerlingen de afgelopen jaren zijn gegaan.
Schooltype
2018/19
2019/20
2020-2021
2021-2022
praktijkonderwijs
–
–
2
vmbo-basis
–
2
vmbo-basis/kader
0
1
vmbo-kader
1
1
2
1
vmbo-kader-tl
2
1
vmbo-tl
7
0
4
tl-havo
4
3
4
havo
4
2
1
3
havo/vwo
2
2
3
vwo/gymnasium
3
2
5
5
Cognitieve resultaten De uitkomsten van de tussentoetsen worden op individueel niveau, groeps- en schoolniveau geanalyseerd door zowel de leerkrachten als de directie en de intern begeleider. We bekijken hierbij hoe het kind en de groep zich ontwikkelen door recente scores te vergelijken met voorgaande. Daarbij streven we naar continue verbetering. Op de inspectiekaarten in Parnassys is zichtbaar dat de cognitieve resultaten van onze school op vrijwel alle vakgebieden boven de norm van de Onderwijsinspectie liggen, tot wel 25%.
De eindtoets op onze school scoorde de afgelopen jaren boven het landelijk gemiddelde. De ambitie van onze school is elk schooljaar ruim boven het landelijk gemiddelde te scoren. We kijken hier naar de scholen in de vergelijkingsgroep. We hebben als school een plan gemaakt om deze ambitie te realiseren.
Hieronder worden een aantal interventies genoemd:
Didactisch handelen in de groepen wordt aangescherpt door:
Observaties in alle jaargroepen
Versterken van de doorgaande lijnen
Per schooljaar staat een basisvak extra centraal met bijbehorende specifieke interventies
Optimaliseren van het aanbod van studievaardigheden
Actieve betrokkenheid van leerlingen vergroten
Interactie leerlingen versterken tijdens instructie
Meer aandacht voor de cognitief getalenteerde leerlingen