Onze school is georganiseerd volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat elk schooljaar een volgend, nieuw onderdeel van de leerstof aan bod komt. Doorgaans kunnen kinderen zich in acht jaar de leerstof van de basisschool eigen maken. Soms lukt dit echter niet; niet ieder kind ontwikkelt zich immers hetzelfde.
Op verschillende manieren kan deze ontwikkeling afwijken.Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld voor een bepaald vakgebied een individuele leerlijn volgen. Ons streven is dat ieder kind een ononderbroken ontwikkeling doormaakt. In het verlengde hiervan kan in bepaalde gevallen ook besloten worden om het kind een jaar te laten overslaan. Dit is van toepassing als een kind de leerstof en het ontwikkelingsniveau van de klas waarin het zit, is ontgroeid. In alle gevallen wordt een overweging tot verlenging groep 1-2, zittenblijven, een klas overslaan of in groep 7 de school verlaten, uitvoerig met de ouders overlegd. Dit is vastgelegd in een protocol.De aangepaste leerweg wordt dan vastgelegd in een ontwikkelingsperspectief, in overleg met ouders. De school neemt de verantwoordelijkheid in deze en stelt altijd het belang van het kind voorop.
Doubleren
Het kan voorkomen dat een kind bij de overgang van oudste kleuter naar groep 3 op grond van het ontwikkelingsbeeld beter nog een jaar in groep 2 kan blijven. Wij spreken danover een jaar kleutergroepverlenging. Ook in latere leerjaren kan soms blijken dat een kind geen goede aansluiting heeftbij de leerstof of het ontwikkelingsniveau van zijn/haar groep. Het kan dan beter zijn een kind het leerjaar over te laten doen. Dit betekent overigens niet dat de volledige leerstof zonder meer opnieuw wordt aangeboden. Er wordt gekeken naar de behoefte van het kind. In bepaalde gevallen kan ook besloten worden om het kind een jaar te laten overslaan. Dit is van toepassing als een kind de leerstof en het ontwikkelingsniveau van de klas waarin het zit, is ontgroeid. Ons streven is dat ieder kind een ononderbroken ontwikkeling doormaakt.